Алла Тағалаға құлшылық етуде ақида (сенім) ілімін игеру, түсіну аса маңызды саналады. Яғни, дұрыс ғибадат ету үшін Алла Тағаланың зати және субути сипаттарын сезініп, біліп алуымыз қажет.
Бұл жайында Хәкім Абай Құнанбайұлы:
Алланың Өзі дс рас, сөзі де рас,
Рас сөз ешуақытта жалған болмас.
Көп кітап келді Алладан, оның төрті,
Алланы танытуға сөз айырмас.
Аманту оқымаған кісі бар ма?
Уәктубихи оқымаған кісі бар ма?
Алла өзгермес, адамзат күнде өзгерер,
Жарлық берді Ол сіздерге, сөзді ұғарға.
Замана, шаруа, мінез күнде өзгерді,
Оларға кез кезімен нәби келді.
Қағида шариғаты өзгерсе де,
Тағриф Алла еш жерде өзгермеді.
Күллі мақлұқ өзгерер, Алла өзгермес,
Әхлі кітап бұл сөзді бекер демес.
Адам нәпсі, өзімшіл мінезбенен,
Бос сөзбенен қастаспай, түзу келмес [1], - деп тайға таңба басқандай Ұлы Жаратушының сипаттарын өлең шумақтарында атап өткен болатын. Осы орайда, оқырмандарымыз Алла Тағаланың сегіз субути сипаттарын біліп жүруі үшін ұсынып отырмыз. Олар мыналар:
1. Хаят: Тірі болу. Алла мәңгілік тірі және тірілтуші. Әр нәрсеге, өлі топыраққа, жалпы жаратылысқа жан беріп, тіршілік иесі еткен Алла екені сөзсіз. Құранда: «Мәңгілік өлмейтін тірі Аллаға тәуекел ет» - делінген[2].
2. Ілім: Бұл сипат «Білу» деген мағынаны білдіреді. Алла Тағала барлық нәрсені, тіпті жүректегі жасырын ниетті де біледі. Құранда: «Ғайб әлемінің (көместің) кілттері тек Оның құзырында. Оны Өзінен басқа ешкім білмейді. Және Ол жердегі, теңіздегі барлық нәрсені біледі. Тіпті бір жапырақ түссе де Ол міндетті түрде одан хабардар. Жердің қараңғы қабаттарындағы бір тал дән де, құрғақ және дымқыл барлық нәрсе де ашық кітапта бар», - делінеді[3].
3. Самиғ: Яғни «Есту» дегенді білдіреді. Иә, Алла Тағала әр нәрсені естіп біледі. Оның бір нәрсені естуі басқа нәрселерді естуіне бөгет емес. Өйткені Алланың бұл сипаты кейіннен пайда болмаған. Алла Тағаланың естуі жаратылғандардың естуіне мүлдем ұқсамайды.
4. Басар: «Көру» деген түсінікті білдіреді. Ұлы Алла Тағала әр нәрсені кемел түрде еш нәрсенің көмегінсіз, ешбір құрал-жабдықсыз біліп, еститіні секілді әр нәрсені еш кемшіліксіз, еш нәрсенің көмегінсіз көреді. Оның ілімі және естуі шексіз болғаны секілді көруі де шексіз. Оның бір нәрсені көруі басқа нәрселерді көруіне бөгет емес. Құранда: «Еш күмәнсіз Алла көктегі және жердегі ғайыпты (көмес нәрселердің бәрін) біледі. (бұларды білген Алла) Әлбетте, сендердің барлық істеп жатқан істеріңді көруде», - делінген [4].
5. Ирада: Бұл сипат «Қалау» деген мағынаға саяды. Алла қалайды, қалағанын орындайды. Бұл жөнінде қасиетті Құран Кәрімде: «Ей, барлық мүліктің шынайы иесі – Алла Тағалам! Сен мүлікті қалағаныңа беріп, қалағаныңнан қайта аласың. Қалағаныңның мәртебесін көтеріп, қалағаныңды төмен түсіріп қорлайсың. Күллі ізгілік пен қайырлы істер тек қана Сенің қолыңда. Әлбетте, сенің барлық нәрсеге құдіретің толық жетеді», – деп айт [5].
6. Құдірет: Алла Тағаланың бұл сипаты «Күш-қуат» деген мағынаны білдіреді. Құдірет иесі. Алла шексіз құдіретке ие, барлық нәрсеге күші, қуаты жетеді.. Қаласа күллі әлемді бір мезетте бар етіп, бір сәтте жоқ етеді. Оның құдіреті кейіннен пайда болмаған, яғни, бастауы жоқ әрі мәңгі.
7. Кәлам: Ұлы жаратушымыз Алла Тағаланың бұл сипаты «сөйлеу» деген мағынаны білдіреді. Сөйлеу. Алла кәлам иесі, сөзін пайғамбарларына естірткен. Құран – Алланың сөзі. Ұлы жаратушымыз Алла Тағала сөйлеу сипатына ежелден ие. Иә, Оның кәлам сипаты кейіннен пайда болмаған және әр түрлі әріп, дыбыстарға мұқтаж емес. Алла Тағала сөзін Өзінің ұлылығына лайық түрде періштелеріне естіртіп жеткізеді. Ұлы Жаратушымыздан түскен бүкіл кітаптар мен уахилер осы сипаттың дәлелі әрі жердегі көрінісі.
8. Тәкуин: Жарату. Алла жаратушы. Әлемдегі барлық нәрсені Жаратушы. Жаратылуын қалаған нәрсеге «Бол!» деп бұйыруы жеткілікті, ол сол мезет пайда болады. Бар нәрсені де қалаған кезінде жоқ ете алады.. Алланың «кун!» яғни «бол!» деген бұйрығы арқылы кез келген нәрсе әп-сәтте бар болады.
Мұсылман Аллаға былай сенеді: Алла бар және біреу. Бар болуының басы не соңы жоқ. Алла жаратылғандардың ешбіріне ұқсамайды. Жаратушының бар болуы өздігінен. Ешбір нәрсеге мұқтаж емес. Бүкіл жаратылыс Аллаға мұқтаж. Алла мәңгі тірі. Ол барлық нәрсені біледі, естиді, көреді. Алла қалайды, қалағанын орындайды. Оған ешкім араласа алмайды. Алла шексіз күш, қуат иесі. Барлық нәрсеге құдіреті жетеді. Алла жаратушы. Қалағанын жоқтан жаратады, қалаған кезінде жоқ етеді.
Қорытындылап айтқанда, әлемдегі барлық нәрсе Алланың жаратуымен пайда болған. Жаратқан әр ісінде хикмет бар. Алланың кәламы хақ, пайғамбарларына сөзін естіртіп, бұйрықтарын жеткізген. Дініміздің киелі кітабы Құран Кәрім – Алланың сөзі.
Алла Тағалаға дұрыс әрі шынайы иман келтірген пенде жаратылыстар арасындағы абыройлы орнын иеленіп, шынайы мәртебесіне қол жеткізеді. Бұл сенім адамның жүрегін әртүрлі жаман ой-пікірлерден тазалап, жақсы ойларға және көркем мінез-құлыққа бөлейді.
Пенде ешкім көрмейтін жерде болса да әдепсіз қылықтарға бармайды. Өйткені ол Алланың барлық нәрсені көріп, біліп тұрғанына иман келтірген.
Аллаға сену – бүкіл игіліктің бастауы болып саналады.
Бақдаулет Абдурахманов,
Нұр-Сұлтан қаласы «Нұр Астана»
мешітінің найб имамы
[1] «Абай өсиеттері» кітабы.
[2] Фурқан сүресі 58 аят.
[3] Әнғам сүресі 59 аят.
[4] Хужурат сүресі, 18 аят.
[5] Әли Ғимран сүресі, 26.