Қызылорда қалалық «Айтбай» мешітінің наиб имамы, дінтанушы Қайырбек ОТЫЗБАЕВ:
- Қайырбек Тоқтықбайұлы, бір күннен кейін қасиетті Ораза айы төрімізге енеді. Рамазан айы мүбарак болсын! Ораза – Исламның бес парызының үшіншісі. Осы ретте әңгімемізді қасиетті парызды орындау тұрғысында бастасақ...
- Иә, барша мұсылманды сағындырған, әрі айлардың ішіндегі сұлтаны болған қасиетті Рамазан айы да келді. Мүбарак Рамазан – күллі әлем мұсылмандарының сағына күтетін, қимай қоштасатын айы. Өйткені, адам баласының тәнін, жан дүниесін тәрбиелейтін ораза құлшылығы осы айда парыз етілген. Сонымен қатар, адамзатты ақиқат жолға үндейтін қасиетті Құран да осы айда түсірілді. Сондықтан, бұл айда жасалған әрбір жақсы амалдар елеусіз қалмай, сауабы еселене түседі. Алла тағала былай дейді: «Әй, мүміндер! Сендерге бұрынғыларға парыз қылғандай ораза парыз қылынды... Рамазан айы сондай бір ай, ол айда адам баласына тура жол және (ақ пен қараны) айыратын дәлел түрінде Құран түсірілді. Сендерден кім Рамазан айында болса, ораза ұстасын...» («Бақара» сүресі, 183,185-аяттар). Ардақты пайғамбар Мұхаммед (Алланың Оған салауаты мен сәлемі болсын): «Кімде-кім Рамазан айында шынайы сеніммен, сауапты бір Алладан ғана күтіп, ораза ұстаса, бұрын-соңды жасаған күнәлары түгелдей кешіріледі», - деп айтқан. Үш шарттың аясында, яғни мұсылман болу, ақыл-есі дұрыс және балиғат жасқа толған әрбір кісіге Рамазан оразасын ұстау парыз болып табылады.
- Оразаның пайдасын айтсаңыз...
- Ораза жекелеген адамды алдымен Алладан қорқуға, қиыншылық кезіксе, сабыр етуге, өзіндегі бар дүниесіне қанағат пен шүкір етуге, адами қасиеттерін дамытып, көркем мінез-құлқын жақсартуға, қамшының сабындай ғана қысқа ғұмырындағы алтын уақытын жақсылыққа, екі дүниесіне пайда әкелер игілікті істерге жұмсауға үйретеді. Сондай-ақ, ораза қоршаған қоғам үшін де аса пайдалы. Адамдарды бірлікке және бір тәртіпке үйретеді. Барлық адам баласын күнә атаулыдан сақ болуға шақырады. Адамдардың бір-біріне мейірімді болғанын жақсы көреді. Міне, Рамазан – осындай қадір-қасиетімен ерекшеленген рухани тәрбие айы.
- Бұл Рамазан айында дұға-тілектің қабыл болуы жайында не айтылады?
- Әрбір пенде тіршілікте жаратушы Аллаға мұқтаж екені ақиқат. Ал, Рамазан дұғаны көбірек жасаудың үлкен мүмкіншілік сәті. Өйткені, ораза ұстаушының жасаған дұғасы қабыл болады. Бұл жайында Пайғамбарымыз (Алланың Оған салауаты мен сәлемі болсын): «Шындығында ораза ұстаушының ауызашарда қылған дұғасы қайтарылмайды», - деп айтқан. Демек, ораза ұстап, көптеген жақсылықтарға қол жеткізгеніміз секілді, ауызашар сәтінде алақанымызды Аллаға жайып, қажетімізді сұрау да – бір бақыт. Көзді ашып-жұмғанша өтіп-ақ кететін ораза күндерімізді сауапты әрі игі істермен өткізіп, алақанымызды бір Аллаға жайып, игі амалымыздың қабыл болуын сұрап, көп-көп дұға жасаған дұрыс болады.
- Қазақстан мұсылмандары діни басқармасының төрағасы, бас мүфти Ержан қажы Малғажыұлы қасиетті Рамазан айына байланысты халыққа үндеуінде не айтты?
- Еліміздің Бас мүфтиі, Қазақстан мұсылмандары діни басқармасының төрағасы Ержан қажы Малғажыұлы биыл да Рамазан айының құрметіне дәстүрге айналған үндеуін жария етті. Бас мүфти асыл дініміз Исламдағы «садақа жария» ұғымына ден қойды. Яғни қоғамның, халықтың игілігі үшін жасалуы керек сауапты (мешіт-медресе, аурухана, балабақша, спорт кешендерін тұрғызу, көше, көпір салу, ауызсу тарту) істерге шақырды. Үндеуде: «Меценаттар мен кәсіпкер азаматтарды жалпы жұршылыққа қажетті нысандарды тұрғызу жұмысына белсене араласып, жанашырлық танытуға шақырамын. Өйткені, Рамазан – қайырымды жандар үшін мол мүмкіндіктер маусымы. Оразада жасалған әрбір қайырлы іс – үлкен сауап», - делінген. Сондай-ақ: «Қоғамда кісі ақысын жеу, баланы аяусыз ұру, педофилизм, нәрестені далаға тастау, өз-өзіне қол жұмсау, ажырасу, кейбір азаматтар арасындағы қатыгездік жағдайлар, арақ-шарапқа тәуелділік, отбасындағы келіспеушілік, террорлық оқиғалар сынды жалпы адамгершілік құндылықтарға жат әрекеттер көрініс табуда. Пендені рухани тұрғыдан аздырып, елдің тыныштығын бұзып, қоршаған орта мен бүкіл қоғамның тұтастығына үлкен зиянын тигізетін мұндай жаман әрекеттерге жұрт болып жұмылып қарсы күресуіміз керек. Бүгінгідей бірлігіміздің арқасында мұндай жағымсыз, жаман оқиғалардың жолын кесе аламыз», - деп бүгінгі қоғамның өзегіне айналып бара жатқан жат қылықтарға тосқауыл болу керектігін де баса айтқан.
Бағалай білсек, Рамазан – мол сауап жинайтын қасиетті ай. Сол үшін қасиетті айдың құрметі үшін үндеуде айтылғандай азық-түлік, көкөніс пен тұрмыстық заттарға жеңілдік жасалып, Құдайы астар мен садақалар ауызашар уақытында ұйымдастырылса, тойлар ішімдіксіз өткізілсе, жамандықтың бастауы болған арақ-шараптың сатылуына барынша жол берілмесе, қандай жақсы?! Үндеуде көтерілген өзекті мәселелерге бейжай қарамай мұсылман баласы ретінде үн қатып, Рамазан айын құрметтесек, жақсы істің өнегесі де, тәрбиенің бастауы да осы болмақ.
- Рамазан айы шапағаты мол, ізгілік пен ілтипатқа, мейірімге толы. Сондықтан осы айды қуанышпен қарсы аламыз. Жыл бойы жасамаған жақсылығымызды осы айда көрсетеміз. Жалпы, қазақта «Оң қолың бергенді сол қолың көрмесін» дейді ғой. Қайырымдылық шараларын жарнамалау имандылық тұрғысынан қарағанда қаншалықты дұрыс?
- Бірде Мұхаммед (Алланың Оған салауаты мен сәлемі болсын) пайғамбарымыздан бір кісі: «Уа, Алланың Елшісі, ең жақсы адам кім?» – деп сұрағанда, ол кісі: «Ең жақсы адам – қоғамға, елге пайдасы тиген пенде», – деп жауап берген екен. Қараңызшы, жақсы адам қоғамға, елге пайдалы болғаны. Демек, адам баласы елі үшін қылатұғын жақсылығын міндетсінбей, мақтанбай бір Алланың разылығы үшін жасағаны дұрыс. Онсыз жасалған жақсылықтың сауабы да жоқ болмақ. Тек, Рамазан айында ғана сауап іс жасау керек екен деген теріс түсініктен толықтай арылуымыз керек. Жыл оны екі ай жақсы істеріміз, сауап амалдарымыз күнделікті тіршілікте мұсылманның серігіне айналуы қажет. Ал, оразада жасалған әрбір қайырлы істің сауабы көп. Сондықтан, бұл айдың ішінде мол сауапқа кенелу үшін әрбір иманды жан жақсылықта жарысатыны сөзсіз. Алла Елшісі (Алланың Оған салауаты мен сәлемі болсын) былай деген: «Шама-шарқыңызға қарай сауап амал жасаңдар. Өйткені сендер жақсылық жасауда жалықпайынша, Алла да сендерге сауап жазудан жалықпайды. Алланың құзырында қабыл болатын амал – аз да болса игі істің тұрақты жалғасып тұрғаны». Демек, оразада көбірек сауап іс жасаған болсаңыз, Рамазан айынан кейін «осымен бітті» деп тоқмейілсуге болмайды. Одан кейінгі айларда да аз болса да игі, сауапты істерді тұрақты жалғастыру керек. Яғни, бір кісі басқа айларда кешірімді болған болса, Рамазан айында тіпті көбірек кешірімді болу керек. Өзге айларда қайырымдылық, жақсылық жасап келе жатқан болса, Рамазан айында Ораза айының басқа айлардан ерекшелігі секілді, қасиетті айдағы жасаған жақсы істері өзге айлардан әлдеқайда шоқтығы биік болып ерекше көрініп тұрғаны жөн.
Пайғамбарымыздың (Алланың Оған салауаты мен сәлемі болсын): «Оң қолыңмен бергеніңді сол қолың көрмесін», - деген мәнді хадисі бар. Бұл хадис берген садақаңды, жасаған қайырымды істеріңді міндетсінбей, анаған-мынаған мақтанып айтпау керектігін білдіруде. Жұртқа мақтанып көрсету үшін емес, тек шынайы түрде Алла ризалығы үшін болса, ол жақсылыққа сауап жазылады. Өмірде адамдардың арасында кішкентай жақсылық жасаса, соны міндетсінетін, алушыны ренжітетіндер де жоқ емес. Жалпы, жасалған қайырымдылықтың сауабын жоятындай мақтану, міндетсіну сынды теріс ниеттерден сақтанып, өзгелерге жақсы жағынан ой салса немесе өнеге болса екен деп ақпараттандырып жатса, оның еш айыбы жоқ. Өйткені, БАҚ пен бүгінгі әлеуметтік желілер – үлкен мүмкіншілік алаңы. Қайдағы арсыз-ұятсыз дүниелерден гөрі өзгеге ой салып, ғибрат болатындай сауапты істер жақсы ниетте насихатталып жатса, жастарға да, халқымызға да өнеге болмай ма?
- Жалпы, Алла Ораза мен намазды адамдарға парыз етіп берген. Ал бірақ намаз оқымаған адам нағыз күнәһар деген сөзді қалай түсінуге болады? Сонда намаз оқымай жүрген пенделердің барлығы қанша сауап істер істесе де, күнде еш жамандық жасамаса да, ауыр күнәға батып жүреді ме?
- Парыз болған ораза амалы секілді, намаз да – өз алдына Алланың иман келтірген құлдарына әмірі. Кейде қоғамнан мынадай теріс пікірлер естіп қаламыз. Мәселен, «намаз оқымасаң, тұтқан оразаң қабыл емес, сауабы жоқ», «намаз оқымасаң, онда ораза ұстамай-ақ қой» деп теріс түсінік берілуде. Айтпағым, намаз оқымайтын көптеген кісілер «мойнымдағы парыз амал ғой, биыл ораза ұстайын!» деп жақсылыққа ниет етеді. Қараңыз, ораза ұстау арқылы бір парыз амалын болса да, мойнынан түсіреді. «Ой, мен намаз оқымаймын, маған ораза тұтуға болмайды» екен деп, көшеден естіген сөзге еріп кетсе, онда оразаның сауабынан қарап тұрып қағылмақ. Дәл сол секілді намаз да – мұсылман үшін иманнан кейінгі екінші парызы. Оған ешқандай сылтау жүрмейді. Яғни, сіз айтқандай «мен сауап істер жасап жүрмін, жаманшылық жасамаймын ғой» деп айтумен мойнындағы парыз болған намаздан босатылады деген сөз тумайды. Кім жақсылық жасаса біреу үшін емес, ең алдымен өзіне болмақ. Құранда былай делінеді: «Әлдекім ізгі іс істесе, сонда өзі үшін. Ал кім жамандық істесе, ол да өзіне» («Жәсия» сүресі, 15-аят). Ал, намаз – Құдай алдындағы сұрауы бар парыз амалдың ең маңыздысы. Құранның көптеген жерінде: «Намаз оқыңдар және зекет беріңдер», - деген аяттармен намаздың маңызды парыз ғибадат екендігі білдірілген. («Бақара» сүресі, 238-аят) Хадисте: «Намаз – діннің тірегі», - делінген. Мойынның жар бермеуінен көп адам әлі де намаздың қадір-қасиетін білмей, оған жақындай алмай жүргені ақиқат. Оразада аузы берік екенін біліп тұрып әдейі оразасын бұзған адам қандай күнәлі болған болса, намаздың парыз екенін біліп тұрып, жалқаулық, немқұрайлылық себебімен намазды тастаса немесе қашқақтаса, оның да өзіндік күнәсі бар екенін ескергеніміз жөн. Сіз айтқандай, намаз оқымай жүрген пенделердің барлығы қанша жақсылық жасаса әрі күнде еш жамандық жасамаса, оның да Алла құзырында сыйы болмақ. Сол үшін «жақсылық жасап жүрмін, мен күнә жасамаймын» деп, парыз болған намаздан сытыла, сылтаурата қашуға болмайды. Қайта мойнымдағы міндетімді шама-шарқынша өтейін, бес уақыт, бес намазымды қаза қылмайын деп ниеттенсе, қандай жақсы. Өйткені, намаз – арсыздықтан, жаманшылықтан сақтайтын бірден-бір жол.
- Мешіттің наиб имамы қызметіндесіз. Өзге дін өкілдерін қалай айыруға болады?
- Жуырда Астана қаласында ІІ республикалық имамдар Форумы өткізіліп, онда «Ханафи мәзһабы мен Матуриди сенім мектебі – Қазақстандағы Исламның дәстүрлі жолы» ұстанымы бекітілген болатын. Мұны бұрыннан бабаларымыз ұстанып келе жатқан рухани мектеп десек болады. Алайда Діни басқарма ұстанып отырған бағытымызға қыңырлық танытып, одан теріс айналған жандардың пікірінен, сөзіндегі дөрекілігінен, ата-анасына қарсы келу және сыртқы жүріс-тұрысынан, сақалды ұсқынсыз бейберекет өсіру, балақтарын кесу сынды оғаш көріністерінен ажыратуға болады. Бас мүфтидің имамдарға айқындап берген төрт бағыты бар. Соның бірі – теріс ағымдағылармен жұмыс жасау. Аллаға шүкір, мешіт жамағаттарының ынтымағы мен бірлігі үшін айтарлықтай жұмыстар қолға алынуда. Әсіресе күнделікті уағыз-насихат, айлық дастарқан, қоғамдық іс-шаралар мен спорттық ойындар өткізу бірізділікке түсіп келеді. Соның арқасында жамағаттың бірлігі бекемделіп келеді.
- Шындық. Шаңырақ құрмаған, діни рәсіммен некесін қидырған жастар, орта жастағылар арасындағы «талақ» мәселесі. Мешіттен берілетін неке қағазын алу үшін заңды органның неке қию туралы куәлігін талап ету енгізілді ме?
- Шариғатта «неке» – шаңырақ көтеруші ер мен әйелдің ұсыныс және қабылдау арқылы сөз байласуы дегенді білдіреді. Яғни, неке қидыру дегеніміз – үйленуге кедергісі жоқ екі жұптың куәгерлердің алдында сөз байласуы арқылы адал жолмен қосылып, перзентті болып, киелі шаңырақ көтеруі деген сөз. Ардақты Пайғамбарымыз (Алланың Оған салауаты мен сәлемі болсын) былай деп өсиет етеді: «Үйленіңдер. Расында мен, үмбетімнің көптігін мақтан етемін». Аллаға шүкір, қазіргі жас отбасылар ең алдымен мешітке келіп, өздерінің ақ некелерін қидыртуда. Алайда отбасының қадірін бағаламай, болмашы нәрселерден бірінен-бірі ілік іздеп өз шаңырақтарын шайқалтып, түбінде «талақ» ажырасу мәселесіне дейін барып жататындар да болады. Міне, осындай жағдайда, мешіт имамдарының кінәлі болып қалмауы үшін мешіттегі неке қағазын алу үшін алдымен заңды органның неке қию туралы куәлігін талап ету мешіттердің неке қию жөніндегі талаптарында анық көрсетілген. Онсыз мешіттерде қазір неке қиылмайды.
- Бейіт жанынан өтіп бара жатқанда көлік ішінде отырып бет сипау немесе көлікті жол жиегіне қойып, ішінде отырып Құран бағыштауға бола ма?
- Әрине, болады. Дүниеден өткен марқұмдарға Құран бағыштау – сауап іс. Ең болмағанда «жатқан жерлері жәннат, имандары саламат болсын!» деп бет сипау да дұға болып табылады. Егер жолаушы тым асығыс болмаса, жол жиегіне тоқтап, білген Құранын оқып, оның сауабын марқұмдарға бағыштаса, ол да болады.
- Құран оқытқан орындарға, жерлеу рәсімдеріне барамыз. Қол жайып, бет сипайтын әдетіміз бар. Сол кездегі айтар сөзіміз қандай: «Әумин» әлде «Әмин»?
-Жалпы, діни рәсімдерге барудағы негізгі мақсатымыз дұға жасап, марқұмға сауап тисе екен дейміз. Ол жерде Құран оқылады, дұға жасалады. Ал, мұсылман бауыр ретінде дұғаға «әмин» немесе «әумин» дейміз. Яғни, «Алла қабыл етсін, сауабын жазсын» деген ниетіміздің көрінісі. Екеуі де қолданыстағы сөздер болғандықтан, аса алшақтық жоқ деуге болады. Қазақ әу бастан бата бергенде: «Әумин десең маған, бата берейін саған», - деп те қолданған. Соған бола «олай емес, былай» деп талас-тартыс жасау керек емес.
- Ораза тұтып үйде жатқан адам мен жұмыста жүрген адамның сауабы туралы айтсаңыз.
- Екеуінің де ықылас-ниетіне байланысты. Яғни, ұстап жатқан оразасының сауабын бір Алладан үміт етіп, өзін бүкіл жаманшылық әдеттерден бойын тыйса, Рамазанның берекесі осы ғой. Ал, құлшылықты сылтау етіп, күнделікті тіршіліктен бас тартуға тағы болмайды. Алайда ораза айын жақсылап құлшылықпен өткізу үшін еңбек демалысын соған туралап алып, қасиетті айды Құран оқумен, нәпіл ғибадаттармен өткізсе, оның орны бір басқа. Жұмысты әркім өз тіршілігі үшін жасайды. Дегенмен, жұмыстағы қиыншылыққа, шөлдеу мен аштыққа төзіп, сабыр етер болса, Алла қаласа, оның да сауабы болары сөзсіз. Ниетіміз, тілеген дұға-тілектеріміз қабыл болсын!
- Әмин. Уақыт бөліп, сұхбаттасқаныңызға алғыс білдіремін!
Сұхбаттасқан
Н.ҚАЗИҚЫЗЫ
"Халық" газеті